Van 22-02-2007 t/m 04-03-2007 kunt u het milieueffectrapport (MER/SMB) en het ontwerp partiële streekplanherziening inzien.
Op 30 januari 2007 hebben Gedeputeerde Staten (GS) het ontwerp van de Partiële herziening van het Streekplan Gelderland 2005 van het nieuw tracé van de N348 Zutphen-Noord/Eefde-West en noordelijke ontsluiting van het bedrijventerrein De Mars vastgesteld.
Dit ontwerpplan is gebaseerd op onder meer het milieueffectrapport/strategische milieubeoordeling (MER/SMB) en op de onderzoeken die in het kader van het MER/SMB zijn verricht. GS hebben het MER/SMB vastgesteld op 31 oktober 2006.
Aanleiding
De N348 is een belangrijke provinciale weg die dwars door het stedelijke gebied van Zutphen-Noord en Eefde loopt en de regio met de snelweg A1 verbindt. Het doorgaande regionale verkeer van en naar rijksweg A1 en het lokale verkeer van en naar Zutphen-Centrum, Eefde en bedrijventerrein De Mars gebruiken deze route. De grote verkeersdrukte veroorzaakt diverse problemen.
Gedeputeerde Staten hebben besloten tot een verlegging van de N348 rond de wijk Polbeek in Zutphen-Noord en westelijk van Eefde in combinatie met de aanleg van een nieuwe ontsluiting voor het bedrijventerrein De Mars in Zutphen.
Om het nieuwe wegtracé planologisch mogelijk te maken wordt het streekplan gedeeltelijk herzien. Met instemming van de gemeentebesturen van Zutphen en Lochem is de ruimtelijke reservering voor het nieuwe wegtracé genaamd concrete beleidsbeslissing (cbb) in het ontwerp van deze streekplanherziening opgenomen.
Provinciale Staten nemen het uiteindelijke besluit over de tracékeuze en beslissen over de vaststelling van de partiële streekplanherziening.
Het milieueffectrapport (MER/SMB)
In het MER/SMB (zaaknummer 2006-004776) zijn verschillende alternatieven onderzocht. GS hebben op 31 oktober 2006 besloten een zogenoemd voorkeursalternatief (VKA) vast te stellen en het VKA op te nemen in een streekplanherziening.
GS zijn van mening dat met dit VKA een oplossing is gevonden voor zowel de leefbaarheid als de veiligheid en de bereikbaarheid.
Het ontwerp van de partiële herziening streekplan
Het ontwerpplan gaat over een gebied waarin de ruimtelijke reservering en de as van het te realiseren wegtracé is weergegeven.
Het nieuwe tracé van de N348 zal ten zuiden van de wijk Polbeek (Den Elterweg) gelijkvloers aansluiten op het kruispunt met de Voorsterallee en via een vloeiende lijn tussen de wijken Polbeek en Voorsterallee doorlopen. Tussen deze wijken is een fietsverbinding over de weg heen geprojecteerd. Het tracé wordt vervolgens in westelijke richting omgebogen en kruist ongelijkvloers onder de Deventerweg door (oprit naar de Eefder Brug) en onder de spoorlijn Zutphen-Deventer/Zutphen-Lochem/Zutphen-Winterswijk door. Via het bedrijventerrein “De Mars” (de Oostzeestraat) en een nieuwe brug over het Twentekanaal sluit het tracé ten noorden van Eefde met een rotonde aan op de N348 (Zutphenseweg).
Het beoogde wegtracé is als een concrete beleidsbeslissing (cbb) in het plan opgenomen. Dat betekent dat gemeenten die beslissing in acht moeten nemen bij de vaststelling van hun bestemmingsplannen.